quarta-feira, 9 de janeiro de 2013

Habilidades clínicas



YouTube as a Platform for Publishing Clinical Skills Training Videos

Topps, David MD; Helmer, Joyce EdD; Ellaway, Rachel PhD

 

Abstract

The means to share educational materials have grown considerably over the years, especially with the multitude of Internet channels available to educators. This article describes an innovative use of YouTube as a publishing platform for clinical educational materials.
The authors posted online a series of short videos for teaching clinical procedures anticipating that they would be widely used. The project Web site attracted little traffic, alternatives were considered, and YouTube was selected for exploration as a publication channel. YouTube's analytics tools were used to assess uptake, and viewer comments were reviewed for specific feedback in support of evaluating and improving the materials posted.
The uptake was much increased with 1.75 million views logged in the first 33 months. Viewer feedback, although limited, proved useful. In addition to improving uptake, this approach also relinquishes control over how materials are presented and how the analytics are generated. Open and anonymous access also limits relationships with end users.
In summary, YouTube was found to provide many advantages over self-publication, particularly in terms of technical simplification, increased audience, discoverability, and analytics. In contrast to the transitory interest seen in most YouTube content, the channel has seen sustained popularity. YouTube's broadcast model diffused aspects of the relationship between educators and their learners, thereby limiting its use for more focused activities, such as continuing medical education.

(C) 2012 Association of American Medical Colleges


* To read a  .pdf copy of this article, click here.

5 comentários:

Edson Arpini disse...

Olá, amigos. Bacana o artigo, iniciativas que alunos e professores podem reproduzir, abraços. Edson Arpini.

Edson Arpini disse...

Olá, amigos. Bacana o artigo, iniciativas que alunos e professores podem reproduzir, abraços. Edson Arpini.

Dr. Gaúcho disse...

Muito interessante. Outro dia, numa OSCE de Semiologia, vi que alguns alunos estavam demonstrando um procedimento de maneira completamente diferente do que nós, docentes, havíamos ensinado. Perguntei: onde vocês aprenderam isso? Eles haviam visto um vídeo no YouTube no dia anterior à OSCE, que acabou substituindo o que havíamos tentado ensinar em todo o ano anterior... Temos que aprender a usar esses recursos da maneira correta, pois os alunos já estão usando (e nem sempre os vídeos corretos ou da maneira mais apropriada). Por acaso, você encontrou o canal do YouTube onde estão armazenados os vídeos descritos nesse artigo, Roberto? Eu não encontrei... Abraços!

Maristela Sestelo disse...

Oi Roberto, esta é uma realidade fascinante. Os alunos já utilizam este instrumento há algum tempo. Acho que nós poderíamos selecionar alguns de boa qualidade e até estimular a nossa produção nacional. Já existem alguns nacionais bem feitos na Semiologia. Abç

Roberto disse...

Este é um recurso que precisamos aprender a usar mais.
Leandro, procure no YouTube por PocketSnips . VEja PocketSnip on PocketSnips
http://www.youtube.com/watch?v=hf5Mxs3kFi0